سه شنبه 29 آبان 1397
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ورود

ماه مبارك رمضان آغاز سال معنوي سالكان

معروف است كه وجود مبارك رسول گرامي (ص) در آخرين جمعه ماه شعبان طبق بعضي از نقل‌ها، ماه مبارك رمضان را به عنوان اينكه شهر ضيافت و مهماني خداست معرفي كرد و شرائط مهماني و مهمان‌ها را بيان كرد. چون كساني كه در سير و سلوك و مسائل اخلاقي تلاش و كوشش می‌كنند، سالشان از ماه مبارك رمضان تا ماه مبارك رمضان بعدي است. آنهائي كه به فكر جامه نو در بر كردن هستند، آنها سالشان فروردين است؛ آنهائي كه درآمدهاي كشاورزي و امثال كشاورزي معيار سالشان است، پائيز، اوّل سال آنهاست؛ آنهائي كه در مسائل تهذيب نفس كوشش می‌كنند، ماه مبارك رمضان اوّل سالشان است.
در روايات ماه مبارك رمضان و ادعيه ماه مبارك رمضان، در هر دو بخش آمده است كه ماه مبارك رمضان رأسُ الشُّهُور است، يك؛ قُرَّهُ الشُّهُور و رأسُ السَّنِه(1) است، دو.در ماه مبارك رمضان انسان وارد سال جديد می‌شود و سال گذشته را پشت سر می‌گذارد. وجود مبارك رسول گرامي (ص) فرمود:‌ شما در اين ماه وارد ضيافت خدا می‌شويد. اوّلاً ما در تمام مدّت عمر مهمان خدائيم، خدا هُوَ الرَّزاقُ ذُو القُوَّهِ المَتين(2). همه نعمت‌ها را او به ما داده است، ما چيزي از خودمان نداريم.
مهمترین شرط مهمانی درماه رمضان
ما مهمان خدائيم در تمام زمان و زمين، لكن در ماه مبارك رمضان كه شهرُ الضّيافه است يا در حال حج و احرام كه وارد سرزمين وحي می‌شويم، مهمان خدائيم؛ چه به ما می‌دهند ؟ معلوم می‌شود مهماني خدا در ماه مبارك رمضان يا در حال احرام چيزي است كه در آن 11 ماه نيست. اوّلين مهماني و شرط مهماني ماه مبارك رمضان اين است كه انسان خوي الهي بگيرد، از خوردن و آشاميدن و امثال اينها منزّه بشود، قدّوس بشود، سبّوح بشود. مهمان كسي كه اهل خوردن نيست، نبايد بخورد؛ مهمان كسي كه اهل نوشيدن نيست، نبايد بنوشد! مهمان كسي كه اهل خلاف نيست، نبايد خلاف بكند. ما در قرآن كريم در اوصاف ذات أقدس إله می‌خوانيم: هُوَ اَهلُ التَّقوي وَ المَغفِرَه(3). در دعاهاي قنوت نماز عيد فطر هم می‌خوانيم او اَهلُ التَّقوي وَ المَغفِرَه(4) است. خدا متّقي است، هيچ خلاف نمي كند؛ ما هم مهمان متّقي هستيم. اگر كسي مائده تقوا، مأدبه تقوا، ضيافت تقوا را گستراند و او را به اين مهماني دعوت كرد؛ او هم بايد از سفره تقوا مدد بگيرد. لذا گفتند:در ماه مبارك رمضان طوري انسان رفتار كند كه همه اعضاء و جوارح او صائم باشد.
ميهماني آمرزش و رحمت الهي
چند جمله اي از اين خطبه را كه وجود مبارك رسول خدا ايراد كرده و حضرت امير (ع) نقل كرده است، می‌خوانيم؛ حضرت امير فرمود كه وجود مبارك پيامبر اينچنين گفت: اَيُّهَا النّاسْ! اِنَّهُ قَدْ اَقبَلَ اِلِيكُمْ شَهرُ اللهِ بِالبَرَكَهِ وَ الرَّحمَهِ وَ المَغفِرَه(5)؛ شما مهمان آمرزشيد، مهمان رحمتيد، مهمان بركتيد. ببينيد چه اندازه از بركت الهي، رحمت الهي، مغفرت الهي استفاده می‌كنيد! در پايان ماه مبارك رمضان كسي ببيند علمش افزوده شده، اخلاقش عوض شده، اخلاقش متعالي شده، شرح صدر پيدا كرده؛ معلوم می‌شود در اين مهماني بهره كافي برده است.
تسبيح الهي در يكايك نفس‌هاي انسان روزه دار
بعد فرمود: نفس شما در اين ماه تسبيح است:اَنفاسُكُمْ فِيهِ تَسبيح(6). اگر كسي شاگرد ماه مبارك رمضان بود، آن 11 ماه ديگر هم همين جور فكر می‌كند! و چون ماه مبارك رمضان ماه قرآن است، يك؛ و چون اهل بيت همتاي قرآنند، دو؛ همين بيان نوراني حضرت كه درباره ماه مبارك رمضان گفته شد كه: اَنفاسُكُمْ فِيهِ تَسبيح، مشابه همين اين تعبير درباره محرّم هم هست كه درباره وجود مبارك سيّد الشهداء گفته شد كه: نَفَسُ المَهمُومِ لَنَا تَسبيحْ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبادَه (7)، البتّه آن اختصاصي به محرم ندارد. اگر كسي نام سيّد الشهداء را شنيد و يك آهي كشيد؛ نَفَسُ المَهمُومِ لَنَا تَسبيحْ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبادَه. اين نشانه آن است كه آنچه كه مربوط به اهل بيت است، با آنچه كه مربوط به ماه مبارك رمضان و قرآن است، يكي است.
اسارت برخي انسان‌ها در بند نفس
تا اينكه وجود مبارك حضرت به اينجا سخن را می‌رساند؛ فرمود: اَيُّهَا النّاس! اِنَّ اَنفُسَكُمْ مَرهُونَهٌ بِاَعمالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاستِغفارِكُم(8). فرمود: آقايان، خانم‌ها! بالأخره چون معصوم نيستيد، در طول سال گناه كرديد؛ بدهكاريد، اين يك. و هر بدهكاري بايد گرو بسپارد؛ ما در مسائل مالي اگر به كسي بدهكار بوديم، حالا يا خانه يا زمين يا فرش را گرو می‌گذاريم. در برابر ذات أقدس إله كه ما بدهكاريم، چه را بايد گرو بگذاريم ؟ يعني فرش و مال و اينها را گرو بگذاريم ؟! نه، كسي كه بدهكار خداست، خود او را گرو می‌گيرند. اينكه می‌بينيد بعضي‌ها می‌گويند: ما هر چه می‌خواهيم زبانمان را كنترل كنيم، نمي توانيم؛ هر چه می‌خواهيم شب، سحر برخيزيم، نماز شب بخوانيم، نمي توانيم؛ هر چه می‌خواهیم چشمم را كنترل كنیم، نامحرم نبينیم؛ نمي توانیم. اين بيچاره‌ها راست می‌گويند، چون در بندند!
« استغفار»، راه آزادي از بند نفس
وجود مبارك حضرت فرمود: در اين ماه مهماني بيائيد خودتان را آزاد كنيد، خيلي هم سخت نيست! يك قدم بر خويشتن نِه و آن دِگر در كوي دوست!اگر گفتي اَستَغفِرُ اللهَ رَبّي وَ اتُوبُ اِلَيه، خدايا من آمدم؛ با همين نيّت پاك دست و پاي آدم باز می‌شود. چقدر آسان است!! خيلي آسان است. چون معامله با كريم، خيلي آسان است! اميدواريم هيچ كس گرفتار رهن و گرو نباشد و اگر گرفتار رهن و گرو هستيم، همه ما آزاد بشويم؛ وقتي آزاد شديم، از جهنّم آزاديم، از استبداد آزاديم، از استعمار آزاديم، از استحمار آزاديم، از استثمار آزاديم؛ نه بيراهه می‌رويم، نه راه كسي را می‌بنديم!و چه نعمتي بهتر از اين؟!
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در ديدار با جمع كثيري از اساتيد، دانشجويان، طلاب و اقشار مختلف مردم؛ دماوند ـ مرداد 1389
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) ر. ك: تهذيب الأحكام/ 4/ 333 (2) ذاريات/ 58
(3) مدّثر/ 56 (4) تهذيب الأحكام/ 3/ 139 ـ بابُ صَلاهِ العِيدين
(5و6) وسائل الشيعه/ 10/ صفحة 313 (7) بحار الأنوار/ 2/ 64 ـ با اندكي تفاوت
(8) وسائل الشيعه/ 10/ 314

منبع: کیهان

کلمات کلیدی:,

 

درباره‌ی سایت

امام خمینی

اگر من بخواهم یک توصیه به شما بکنم، آن توصیه این خواهد بود که بصیرت خودتان را زیاد کنید؛ بصیرت. بلاهایی که بر ملت ها وارد میشود، در بسیاری از موارد، بر اثر بی بصیرتی است. خطاهایی که بعضی از افراد می کنند، بر اثر بی بصیرتی است. بصیرت خودتان را بالا ببرید. آگاهی خودتان را بالا ببرید. من مکرر این جمله امیرالمؤمنین علیه السلام را در گفتارها بیان کردم که فرمود: « الا و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصّبر »

اللهم عجل لولیک الفرج