جمعه 25 آبان 1397
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ورود

درك باطن گناه

بهترين راه تأسّي به وجود مبارك انسان كاملِ معصوم اين است كه مشمول صلوات خداي سبحان باشيم، اين بهترين عَطيه الهي است. ذات أقدس إله مال و لذّت‌هاي طبيعي را به همه مي‌دهد به بَرّ و فاجر به عنوان آزمون؛ امّا صلوات خود را مخصوص بندگان ويژه مي‌داند. اين صلوات را خداي سبحان بهره پيامبر فرموده است؛ در سوره مباركه احزاب همين آيه اي كه بعد از نمازها خوانده مي‌شود آمده است كه: اِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَي النَّبِي (1)، اين جزء برجسته ترين مفاخر وجود مبارك پيامبر اسلام (ص) است كه خداي سبحان با همه فرشته‌ها بر پيغمبر تحيّت مي‌فرستد.
آثار تأسّي به پيامبر اكرم (ص)
در همين سوره احزاب فرمود: پيامبر اسوه شماست. «اسوه» يعني آن انسان كاملي كه ديگران به او تأسّي مي‌كنند، به او اقتداء مي‌كنند در سيره‌هاي علمي و عملي: لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللهِ اُسوَهٌ حَسَنَه(2)؛ و بهترين راه تأسّي اين است كه ما هم به جائي برسيم كه خدا بر ما صلوات بفرستد، چون خدا بر غير پيغمبر و بر غير امام معصوم هم صلوات مي‌فرستد؛ چه بهتر كه ما مشمول آن باشيم. در همين سوره مباركه احزاب فرمود: هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَليكُمْ وَ ملائِكَتُهُ لِيُخرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ اِلَي النُّور(3). خداي سبحان بر شما صلوات مي‌فرستد تا با صلوات الهي نوراني بشويد، نه آدم خوبي باشيد! آدم خوب شدن، با تقوا شدن، عادل شدن، وارسته شدن، مهدّب شدن بين راه بودن است!! ما اگر پايان كارمان را ديديم، آدم خوبي هستيم.
وقتي فرمود: الر كِتابٌ اَنزَلْناهُ اِلِيكَ لِتُخرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ اِلَي النُّور(4)، نه اينكه مردم را عادل كني! مردم را عادل كني كه چه؟! مردم را با تقوا كني كه چه؟! به مقام شهود برسند، به مقام واقعيّت برسند. وقتي به آنها پيشنهاد رشوه دادي، اين بوي بد رشوه به مشامش برسد؛ لازم نيست كه بگويد من را مي‌گيرند و دادگاه اداري اي هست! مگر شما وقتي يك سطل زباله به كسي تعارف كردي، مي‌گيرد؟! چون آدم عاقلي است! يك چنين بويائي براي بعضي‌ها هست، يك چنين ديدي براي بعضي‌ها هست؛ ما براي اين خلق شديم، نه براي آدم خوب شدن! آن آدم خوب شدن حدّ مياني است. مثل اينكه كارهاي فرهنگي براي اين باز نشد كه كسي ديپلم بگيرد! ديپلم بين راه است، آدم خوب شدن بين راه است؛ خيلي‌ها هستند كه آدم خوب مي‌شوند، بعد با يك رانت خواري عوض مي‌شوند! تا آن شامّه پيدا نشود، ما در خطريم. درسوره مباركه هود فرمود: ما نمي خواهيم شما آدم خوب بشويد، چون خيلي از خوب‌ها بر مي‌گردند! ما آمديم شما را روشن بين بكنيم كه اين بوي بد گناه به شامّه تان برسد و ببينيد اين لجن است. گناه واقعاً لجن است، تشبيه نيست!
يك بيان نوراني از وجود مبارك رسول گرامي (ص) رسيده است، فرمود: تَعَطَّرُوا بِالاِستِغفارْ لا تَفضَحَنَّكُمْ رَوائِحُ الذُّنُوب(5). فرمود: وقتي شما حرم مي‌رويد، پيش پيغمبر مي‌رويد، پيش امام مي‌رويد؛ بوي بد شما آنها را آزار مي‌دهد؛ شما خودتان استشمام نمي كنيد! خودتان را با استغفار معطّر كنيد و گرنه بوي بد گناه رسوايتان مي‌كند. گناه حقيقتاً بد بوست، اين تشبيه نيست؛ حقيقتاً زباله است! اين كه در قرآن كريم فرمود: اين طعام، غِسلين است، «غِسلين» يعني چرك آبه.فرمود: طعامُ الغِسلين است(6)، اين طعامُ الاَثيم است(7)، لا يَأكُلُهُ إلا الخاطِئُون(8) است؛ روي اينكه همه اين افرادي كه مي‌روند، غذاهايشان را با خودشان مي‌برند و گرنه آنجا چرك آبه اي نيست!همين گناهان اينجا (معاذ الله) به آن صورت در مي‌آيند؛ پس وجود مبارك رسول گرامي اسوه ماست؛ البتّه كساني كه سعي مي‌كنند عادل باشند، آدم با تقوا باشند؛ مثل اينكه سعي مي‌كنند ديپلم بگيرند؛اين هم كمال است، نسبت به كسي كه سواد ندارد كمال است؛ ولي در معرض خطر است!
بهره مندي از صلوات الهي با تأسّي به پيامبر اكرم (ص)
درسوره مباركه احزاب فرمود: خدا بر مؤمنين صلوات مي‌فرستد:هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيكُمْ وَ ملائِكَتُهُ لِيُخرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ اِلَي النُّور. اين كم مقام نيست كه خداي سبحان بفرمايد: اُصَلّي عَلي فلان، اُصلّي عَلي فلان، صَلَواتي عَلي فلان؛ بعد به ملائكه دستور مي‌دهد صَلُّوا عَلي فُلان.پس اين 3 بخش را ما در همين سوره مباركه احزاب مي‌بينيم. در يك بخشي ذات أقدس إله فرمود: پيامبر اسوه شماست، يعني مورد اِئتساء؛ «اِئتساء» بر وزن اقتداء يعني تأسّي كردن. منتها ( تأسّي ) باب تَفعّل است، اين ( اِئتساء ) باب اِفتعال؛ اِئتساء كنيد، اسوه بگيريد؛ لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللهِ اُسوَهٌ حَسَنَه، اين يك اصل اوّل. حالا او چه جور است، او چيست، چه كسي، چه كاره است كه ما به او تأسّي كنيم؟! فرمود:‌ او كسي است كه خدا بر او صلوات مي‌فرستد، همه ملائكه بر او صلوات مي‌فرستند: اِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَي النَّبِي، شما هم همراه ملائكه و خدا باشيد؛ اين دو. بعد به ما فرمود: نه تنها شما بر رسول خدا صلوات بفرستيد،‌ بلکه به جائي برسيد كه خدا و ملائكه بر شما هم صلوات بفرستند؛ منتها براي آن حضرت درجه 100، براي شما درجه 2 و 3 و 4؛ همين درجات ابتدائي لاأقل باشد!اگر راه دانشگاه باز باشد، دعوت هم بكنند، اصرار هم بكنند، بگويند بيائيد؛ آدم حيف است نرود!
درك باطن گناه، يكي از محورهاي رسالت نبوي
اگر در سوره مباركه حديد فرمود: لَقَدْ اَرسَلْنَا رُسُلَنَا بِالبَيّناتْ وَ اَنزَلْنَا مَعَهُمُ الكِتابَ وَ المِيزانْ لِيَقُومَ النّاسُ بِالقِسط(9)؛ اين مراحل، مراحل مياني است. قائم به قسط شدن، عادل شدن، با تقوا شدن مرحله مياني است؛ امّا بوي لجن را شنيدن مراحل خوب است! ديگر از آن بعد آدم واقعاً تأمين است؛ ديگر هيچ كس به ما نمي گويد كه آقا! دست به لجن نزن! ذات مقدّس رسول خدا به حضرت امير سفارش نمي كند كه گناه نكن، دست به لجن نزن!! يا به حضرت صديقه كبري كه نمي فرمودند!
آنوقت خود حضرت امير برابر آنچه كه در نهج البلاغه آمده كه برادرش عقيل آمد و از او وام خواست و آن قصّه را گفت، همين جريان لجن را ذكر كرد! فرمود: عقيل! آخر شما به من پيشنهاد مي‌دهي كه من دست به لجن بزنم؟! اين در ذيل همان جريان عقيل در نهج البلاغه است؛ فرمود‌: يك كسي شبانه آمده، زير لباسش يك غذاي شيرين و چرب و حلواي شيريني آورده به ما بدهد، گفتيم: اگر صدقه و زكات و اينهاست كه به ما نمي رسد، اگر قصد ديگر داري، اَمُختَبَطٌ اَنتِ(10)؛ مگر مُخبّط شدي؟! آن حلواي شيريني كه به من پيشنهاد مي‌دهي و داري از من مي‌خواهي، مگر ديوانه اي كه من دست به آن بزنم!! بعد فرمود: همين غذاي شيريني كه تو آوردي، اين مثل آن است كه يك غذائي را افعي، مار بزرگ بخورد، بعد بالا بياورد، قِي كرده آن را كسي خمير درست بكند! آدم بالا آورده خودش را كراهت دارد، چه رسد به بالا آورده مار، چه رسد به بالا آورده جائي كه 2 بار از مسير سمّ گذشته! يك بار از مسير سمّ گذشته، خورده؛ يك بار ديگر هم از مسير سمّ برگردانده! فرمود: باطن مال حرام و رشوه و بيتُ المال همين است!
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم؛ ارديبهشت 1386
________________________________
(1) احزاب/ 56 (2) احزاب/ 21 (3) احزاب/ 43
(4) ابراهيم/ 1 (5) بحار الأنوار/ 6/ 22 (6) ر. ك: حاقّه/ 36
(7) ر. ك: دخان/ 44 (8) ر. ك: حاقّه/ 37 (9) حديد/ 25
(10) نهج البلاغه/ خ 215

 برگرفته از: روزنامه کیهان

کلمات کلیدی:,

 

درباره‌ی سایت

امام خمینی

اگر من بخواهم یک توصیه به شما بکنم، آن توصیه این خواهد بود که بصیرت خودتان را زیاد کنید؛ بصیرت. بلاهایی که بر ملت ها وارد میشود، در بسیاری از موارد، بر اثر بی بصیرتی است. خطاهایی که بعضی از افراد می کنند، بر اثر بی بصیرتی است. بصیرت خودتان را بالا ببرید. آگاهی خودتان را بالا ببرید. من مکرر این جمله امیرالمؤمنین علیه السلام را در گفتارها بیان کردم که فرمود: « الا و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصّبر »

اللهم عجل لولیک الفرج