یکشنبه, تیر ۳۱, ۱۳۹۷
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ورود

خوب بود روحانی می‌گفت …

خوب بود روحانی می گفت راه آهن ترانزیت را چه کسانی ساختند.

احداث خط آهن ترانزیتی شرق دریای خرز از سال ۸۶ توسط دولت‌های نهم و دهم انجام گرفته و کاش آقای روحانی از این خدمت انجام گرفته تقدیر می‌کرد.
مراسم بهره‌برداری از خط راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر روز چهارشنبه با حضور روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد. رئیس‌جمهور در این مراسم افتتاح اشاره‌ای به روند و تاریخچه ساخت این خط راه‌آهن استراتژیک نکرد. طی چند روز اخیر هم چند تن از مسئولان دفتر رئیس دولت یازدهم نیز به تفصیل درباره اهمیت این پروژه ریلی سخن گفته‌اند اما هیچ اشاره‌ای به نقش دولت سابق در ساخت این پروژه نکرده‌اند. این درحالی است که تاریخچه طرح اتصال ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان نشان می‌دهد تمامی مراحل این پروژه عظیم از طراحی و امضای قرارداد تا اجرا به دولت سابق باز می‌گردد.
به گزارش مشرق، موافقت‌نامه اولیه احداث این خط راه‌آهن در دولت نهم بین روسای جمهوری ۳ کشور ایران، ترکمنستان، قزاقستان در حاشیه اجلاس  روسای جمهور حاشیه دریای خزر که در مهر ۱۳۸۶ در تهران برگزار شد، به امضا رسید و عملیات ساخت آن در ایران از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا و طی دولت دهم انجام شد.
به گفته مدیرکل فعلی سازمان راه و شهرسازی استان گلستان، ساخت این راه‌آهن از سال ۹۰ با توافق سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در طول نزدیک به ۹۲۶ کیلومتر آغاز شد. از آنجا که ۸۰ کیلومتر از این خط‌آهن در ایران، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و بیش از ۱۲۰ کیلومتر آن در خاک قزاقستان واقع شده است، در ۶ خرداد ۱۳۹۲ (اواخر دولت دهم) پس از آن که مسیر ایرانی این خط آهن تکمیل شد، طی مراسمی این پروژه افتتاح شد. سهم ایران از این مسیر ریلی ۹۰۰ کیلومتری، ۸۰ کیلومتر است که لازم بود بین گرگان تا اینچه‌برون ساخته می‌شد که این کار اوایل سال ۱۳۹۲ به اتمام رسید.
سردار عبداللهی، رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیا، هم در آن مراسم طی سخنانی خاطر نشان کرده بود: طول این پروژه در مجموع در سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان حدود ۹۰۰ کیلومتر است که ۷۰۰ کیلومتر آن در خاک ترکمنستان ناحیه برکت در استان بالکان به سوی مرز قزاقستان در شمال غربی این کشور قرار دارد و ۱۲۰ کیلومتر در خاک قزاقستان در منطقه اوزن و ۸۰ کیلومتر هم در خاک ایران ناحیه اترک در شمال گرگان واقع بود.
با این تفاصیل از آنجا که تمامی مراحل پروژه عظیم خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان از طراحی و امضای قرارداد تا اجرا به دولت‌های نهم و دهم باز می‌گردد، قابل انتظار بود آقای روحانی در کنار اظهارات متعددی که درباره اهمیت و مزایای گسترده این خط آهن داشت، اشاره‌ای کوتاه هم به نقش دولت گذشته در این پروژه می‌کرد. بدون تردید، نگاه منصفانه به عملکرد گذشتگان از سوی دولت فعلی، سبب خواهد شد آیندگان نیز نسبت به دولت یازدهم نگاه منصفانه اتخاذ کنند.

منبع: کیهان

  
کلمات کلیدی:,