سه شنبه 29 آبان 1397
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ورود

جمعه‏ های انتظار

به نام خدای مهربان؛ مهدی جان! امید به آمدنت آرزویی است که هر صبح با خالقمان در میان می‏گذاریم. اینکه ظهورت را برساند و با “دست الهی تو” ما؛ بندگانش را زنده کند؛ از جهالت، عصیان، بندگی نفس و شیطان و…

آقاجان! در غیبت شما، گویی بشر عادت کرده به نیستی و بردگی و استثمارزدگی…

روزگاری غل و زنجیر به دست و پای مردم بود و اینک بر عقلهای‏شان…

هر چند مردم در طول قرن‏ها یادگرفتند خود را از قیود بهره ‏کشی جسمی نجات دهند؛ اما شیاطین دست بردار نبودند. از آن پس زنجیرهایی محکم‏تر از قبل، به عقل‏ها و اخلاق و باورهای مذهبی‏شان زدند تا راحت‏تر آنها را به استضعاف فکری دچار کرده و استثمارشان کنند.

و در این میان فقط شیعیان هستند که حصنی به قوت شما اهل بیت علیهم‏السلام داشته و دارند که راه نجات ماست.

مولای خوبم! توفیق شناختت را برای ما از خدا بخواه که اگر به “تو” بی‏معرفت باشیم، در جاهلیت خواهیم مرد و اگر با معرفت به “تو” به ولایت ولی امرمان درآییم، آنگاه پس از مرگمان باز هم زنده‏ایم و در زمان ظهورت در رکابت ان شاالله. انهم یرونه بعیدا “و نراه قریبا”

 سیدی! غَیبتُکَ نَفَت رُقادی و ضَیَّقَت عَلَّیَ مِهادی و ابتزَّت منی راحةَ فوادی…

“مولای من! غیبت تو خواب از دیدگانم ربوده و بسترم را بر من تنگ ساخته و آسایش قلبم را از من سلب نموده است”

***

حدیثی ازامام محمدباقر علیه‏السلام درباره‏ی امام مهدی عجل‏الله تعالی فرجه الشریف

“اذا قام قائمنا وضع يده على رؤوس العباد فجمع به عقولهم و اكمل به اخلاقهم”

هر گاه قائم ما قيام نمايد، دست خود را بر سر بندگان خدا مى‏‏گذارد و به اين وسيله خردهاى آنان را جمع و متمركز مى‏‏سازد و اخلاق آنان را تكميل می‏نماید.(1)

***

افضل العبادة، انتظار الفرج

ویژگی‏های امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 

رهایی مردم از استضعاف فکری

مستضعف فکری کسانی هستند‌ که‌ دچار نادانی‌ هستند. ناتوان‌ به‌شمار می‌روند و وظیفه‏ی دانشمندان‌ و آگاهان‌ بیرون‌ آوردن‌ آن‌ افراد از تیرگی‌ نادانی‌ به‌ نور دانش‌ است.

این وظیفه در طول تاریخ بر دوش پیامبران و اولیای الهی بوده است. چنانچه خداوند متعال در آیه ی 164 سوره‏ی مبارکه آل عمران می‏فرماید: “لقد منّ الله علی المومنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین” به درستی که خداوند بر مومنین منت گذارد که یکی را از آن میانه برانگیخت تا آیات الهی را بر آنان بخواند و بر کسانی کتاب و حکمت تعلیم کند که پیش از آن در گمراهی آشکار قرار داشتند.

امام علی علیه‏السلام دربخشی از خطبه‏ی 34 نهج‏البلاغه می‏فرمایند: “فأما حقُّکم‌ علیَّ… تعلیمکُم‌ کیلا تجهَلُوا و تأدیبُکُم‌ کیما تعلموا؛ اما حق‌ شما بر عهدة‌ من، تعلیم‌ شماست‌ تا جاهل‌ نمانید و نیز تأدیب‌ و تربیت‌ شما است‌ تا این‌که‌ در شمار عالمان‌ و وارستگان‌ قرار گیرید.”

رسول خدا صلّى‏اللّه عليه و آله به حضرت فاطمه عليهاالسّلام مى‌فرمايد: “فيبعث الله عند ذلك منهما -حسنين- من يفتح حصون الضلالة و قلوبا غلفا” خداوند از نسل اين‌دو (حسن و حسين عليهما‏السّلام) شخصى را برمى‌انگيزد كه دژهاى گمراهى را مى‌گشايد و دل‌هاى سياه قفل خورده را تسخیر می‏نماید.(2)

“در صورتی انسان به قدرتهای نهفته در وجود خود دست می‏یابد و به تکامل عقلی می‏رسد که عقل او از اسارت [حب جاه و مقام، دنیا طلبی، شهوت و…] آزاد شود.” این آزادی، یکی از بزرگترین آزادی‏هایی است که عصر تکامل بخش ظهور آن را برای انسان‏ها به ارمغان می‏آورد.

با آزاد شدن عقل و خرد از بندهایی که قدرت‏های شیطانی و نفسانی او را به زنجیر کشیده است، نیروهای عقل از اسارت رها گشته و انسان به راحتی می‏تواند قدرت‏های عقلی خویش را به کار بندد.

دوران تیره‏ی غیبت، عصرجولان لشکر نفس است و عموم افراد -به جز گروهی اندک- در دست سپاه نفس گرفتارند و همواره به سوی آنچه نفس از آنان می‏خواهد بسیج می‏شوند؛ اما در روزگار فرخنده‏ی ظهور با تکامل یافتن عقل، نفس انسان‏ها نیز پاکیزه شده و در فرمان عقل و خرد قرار می‏گیرند.

اینک جامعه‏ی بشریت در گرداب هوا و هوس غرق شده و گرفتار لشکر نفس بوده و از لشکر عقل –به جز مقداری بس اندک- بهره‏ای ندارد.

قیام شکوهمند حضرت مهدی(عج) برای حیات بخشیدن به لشکریان عقل و تکامل آنها در میان افراد جامعه‏ی بشریت می‏باشد.

با تکامل لشکریان عقل، لشکریان جهل (نفس) نابود شده و از آنها اثری باقی نمی ماند.. .موجودات دیگر نیز در مسیر تکامل قرار گرفته و به سوی تکامل روی می آورند.”(3)

امام خمینی(ره) درباره‏ی این ویژگی حضرت(عج) می‏فرماید: “رسول ختمی صلی اللّه‏ علیه و آله و سلم که برای اصلاح بشر آمده بود و برای اجرای عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این معنا، و آن کسی که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آن هم این عدالتی که مردم عادی می‏فهمند که فقط قضیۀ عدالت در زمین برای رفاه مردم باشد بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت. انسان اگر هر انحرافی پیدا کند، انحراف عملی، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش. این ایجاد عدالت است در انسان. اگر اخلاقش اخلاق منحرفی باشد، از این انحراف وقتی به اعتدال برگردد، این عدالت در او تحقق پیدا کرده است. اگر در عقاید یک انحرافاتی و کجی‏هایی باشد، برگرداندن آن عقاید کج به یک عقیدۀ صحیح و صراط مستقیم، این ایجاد عدالت است در عقل انسان. در زمان ظهور مهدی موعود سلام‏اللّه‏ علیه که خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اولین و آخرین، این قدرت برایش نبوده است و فقط برای حضرت مهدی موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چیزی که انبیا موفق نشدند به آن با اینکه برای آن خدمت آمده بودند، خدای تبارک و تعالی ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایی که همۀ انبیا آرزو داشتند، لکن موانع، اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند، و همۀ اولیا آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود.”(4)

***

وظایف منتظران

“امام زمان (عليه الصّلاة و السّلام) براى اينكه فرج براى همه‌ى بشريت به وجود بياورد، ظهور مي‏كند كه انسان را از فروبستگى نجات بدهد؛ جامعه‌ى بشريت را نجات بدهد؛ بلكه تاريخ آينده‌ى بشر را نجات بدهد.

اين معنايش اين است كه آنچه را كه امروز وجود دارد؛ اين نظم بشرى غيرعادلانه، اين نظم بشرى‌اى كه در آن انسانهاى بي‏شمارى مظلوم واقع مي‏شوند، دل‏هاى بي‏شمارى گمراه مي‏شوند، انسان‏هاى بي‏شمارى فرصت عبوديت خدا را پيدا نمي‏كنند، مورد رد و اعتراض بشرى است كه منتظر ظهور امام زمان است. انتظار فرج يعنى قبول نكردن و رد كردن آن وضعيتى كه بر اثر جهالت انسان‏ها، بر اثر اغراض بشر بر زندگى انسانيت حاكم شده است. اين معنى انتظار فرج است.”(5)

“شما جوانان عزيز كه در آغاز زندگى و تلاش خود هستيد، بايد سعى كنيد تا زمينه را براى آن‌چنان دورانى آماده كنيد؛ دورانى كه در آن، ظلم و ستم به هيچ شكلى وجود ندارد؛ دورانى كه در آن، انديشه و عقول بشر، از هميشه فعالتر و خلاقتر و آفريننده‌تر است؛ دورانى كه ملتها با يكديگر نمى‌جنگند؛ دستهاى جنگ‌افروز عالم –همان‏هايى كه جنگهاى منطقه‌يى و جهانى را در گذشته به راه انداختند و مى‌اندازند- ديگر نمى‌توانند جنگى به راه بيندازند؛ در مقياس عالم، صلح و امنيتِ كامل هست؛ بايد براى آن دوران تلاش كرد.”(6)

***

ایرانیان زمینه‏ ساز ظهور

نعمانی در کتاب غیبت به سند خود از امام باقر علیه‏السلام روایت کرده است که فرمود: گویا گروهی را می‏بینم که از مشرق قیام کرده‏اند و حق را طلب می‏کنند که به آنها داده نمی‏شود و دوباره طلب می‏کنند باز هم به آنها داده نمی‏شود وقتی وضع را چنین دیدند اسلحه به دست گرفته و نبرد می‏کنند و دشمنان‏شان به خواسته‏های آنها تن می‏دهند، ولی آن‏ها قبول نمی‏کنند تا اینکه خودشان به حکومت برسند و دولت تشکیل دهند و آن حکومت را به کسی مگر به صاحب شما (حضرت قائم(عج)) واگذار نمی‏کنند و کشته‏های آن‏ها شهیدند. من اگر آن زمان را درک می‏کردم خودم را برای خدمت به صاحب این امر حفظ می‏کردم.(7)

***

تشرفات

تشرف شيخ انصاري

عالم رباني آقا ميرزا حسن آشتياني، که از جمله شاگردان فاضل شيخ انصاري رحمة‌الله عليه است فرمود: روزي با عده‏اي از طلاب در خدمت شيخ انصاري رحمة‌الله عليه به حرم حضرت اميرالمؤمنين عليه‏السلام مشرف شديم.

بعد از دخول به حرم مطهر، شخصي به ما برخورد و بر شيخ انصاري سلام کرد و براي مصافحه و بوسيدن دست ايشان جلو آمد.

بعضي از همراهان براي معرفي آن شخص به شيخ عرض کردند: ايشان نامش فلان و در جفر يا رمل ماهر است و ضمير اشخاص را هم مي‌گويد.

شيخ چون اين مطلب را شنيد، متبسم شد و براي امتحان، به آن شخص فرمود: من چيزي در ضميرم گذراندم اگر مي‌تواني بگو چيست؟ آن شخص بعد از کمي تامل، عرض کرد: تو در ذهن خود گذرانده‌اي که آيا حضرت صاحب‌الامر عليه السلام را زيارت کرده‌اي يا نه؟ شيخ انصاري رحمة‌الله عليه وقتي اين را شنيد حالت تعجب در ايشان ظاهر گشت، اگر چه صريحا او را تصديق نفرمود.

آن شخص عرض کرد: آيا ضمير شما همين است که گفتم؟ شيخ ساکت شد و جوابي نفرمود.

آن شخص اصرار کرد که درست گفتم يا نه؟ شيخ اقرار کرد و فرمود: خوب، بگو ببينم که ديده‌ام يا نه؟ آن شخص عرض کرد: آري، دو مرتبه به خدمت آن حضرت شرفياب شده‌اي: يک مرتبه در سرداب مطهر و بار دوم در جاي ديگر.

شيخ چون اين سخن را از او شنيد، مثل کسي که نخواهد مطلب بيشتر از اين ظاهرشود، براه افتاد.(8)

***

شعر

همه هست آرزویم كه ببینم از تو رویى/ چه زیان تو را كه من هم برسم به آرزویى

به كسى جمال خود را ننموده‏یى و بینم/ همه جا به هر زبانى، بود از تو گفت و گویى

به ره تو بس كه نالم، ز غم تو بس كه مویم/ شده‏ام ز ناله، نالى، شده‏ام ز مویه، مویى

شود این كه از ترحّم، دمى اى سحاب رحمت/ من خشك لب هم آخر ز تو تَر كنم گلویى

بشكست اگر دل من، به فداى چشم مستت/ سر خُمّ مى سلامت، شكند اگر سبویى

همه موسم تفرّج، به چمن روند و صحرا/ تو قدم به چشم من نه، بنشین كنار جویى

نظرى به سوىِ (رضوانىِ) دردمند مسكین/ كه به جز درت، امیدش نبود به هیچ سویى‏(9)

***

امام مهدی(عج) در کلام شهیدان

برادران عزیز اگر می‌گویید منتظر امام زمانید پس چرا قلبش را به درد می‌آورید؟ منتظر واقعی که دروغ نمی‌گوید، منتظر واقعی که تهمت نمی‌زند، منتظر واقعی که غیبت نمی‌کند، منتظر واقعی همواره در صدد تزکیه نفس و اصلاح درون است منتظر حقیقی همواره آماده است که حضرت مهدی علیه‌السلام ظهور کند تا به یاری‌اش بشتابد. منتظر واقعی هشیار و آگاه از مسائل روز است و کوچکترین انحراف در این راه را تذکر می‏دهد و در صورت لزوم برای حفظ دین شهید می‏شود.

———————————————————————–

منابع:

1- مکیال المکارم، ج1، ص121 به نقل از کمال‏الدین و تمام النعمه، ج2، ص67

2- نشانه‏هایی از دولت موعود، ج1، ص 237 به نقل از عقد الدرر، ص  ١۵٢؛ احقاق الحق، ج  ١٣، ص  ١١۶؛ اثبات الهداة، ج  ٣ ، ص  ۴۴٨ ، ۴٩۵

3- دولت کریمه‏ی امام زمان (عج) صص151-150

4- میلاد مبارک حضرت ولی عصر (عج) ،  شنبه 07 تير 1359 ، صحیفه ی امام ، ج 12،ص481

5- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم 27/05/1387

6- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم30/11/1370

7- کتاب غیبت نعمانی ، باب 14، ص568

8- کتاب حکایات عبقری حسان ص126برگرفته از کتاب عبقری حسان، ج2، ص73،س11

9- فصیح‌الزمان شیرازى (رضوانى)- برگرفته از کتاب سیمای مهدی موعود در آیینه‏ی شعر فارسی ص288

کلمات کلیدی:, , ,

 

درباره‌ی سایت

امام خمینی

اگر من بخواهم یک توصیه به شما بکنم، آن توصیه این خواهد بود که بصیرت خودتان را زیاد کنید؛ بصیرت. بلاهایی که بر ملت ها وارد میشود، در بسیاری از موارد، بر اثر بی بصیرتی است. خطاهایی که بعضی از افراد می کنند، بر اثر بی بصیرتی است. بصیرت خودتان را بالا ببرید. آگاهی خودتان را بالا ببرید. من مکرر این جمله امیرالمؤمنین علیه السلام را در گفتارها بیان کردم که فرمود: « الا و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصّبر »

اللهم عجل لولیک الفرج